torsdag 20 december 2012

Bugarach v2.0


Befinner mig i de södra delarna av Frankrike för andra gången på ganska kort tid. Trodde nog faktiskt aldrig att jag skulle ta mig hit igen efter förra gången. Då var jag här med reportern Carl-Johan Bauler för att beskriva den lilla byn Bugarach. En plats där det sägs att man ska klara sig helskinnad när jorden går under i morgon.
Jag tog mig hit igen, den här gången tillsammans med min far.
Det är en galen plats just nu. De lite drygt 150 invånarna undrar vad det är som händer i deras lilla by när den nu invaderas av journalister från hela Europa.
Tidningarna har berättat om att 20000 människor från hela världen förväntas till området kring berget under morgondagen. Så lär det inte bli. Polis och militär spärrar av vägar runt omkring vilket gör det i princip omöjligt att ta sig hit. Förutom för skrivande, fotograferande och filmande journalister, då alltså...
Här finns en och annan som tagit sig hit för att uppleva jordens undergång. Skulle tippa att vi är 15 journalister på var och en av dem som kommit hit för att överleva :)
Det är galet och väldigt fånigt på samma gång.
Jag är glad att jag är här. Slipper julstöket och skrattar mer än vanligt åt en mediaanka utan dess like.
I Bugarach längtar man tills på lördag. Då har jorden gått under, journalisterna har åkt hem och julen kan firas i lugn och ro i den vackra lilla bergsbyn.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar