fredag 21 december 2012

Fin du Monde...


Det har varit en galen dag bland leran i Bugarach. Ännu fler journalister anlände till den lilla byn där invånarna låste in sig och drog för sina gardiner. Polis och militär spärrade av fler vägar och den lilla byn höll andan.
Aftonbladet rapporterade i morse om att cirka tiotusen människor var på väg hit för att flyga rymdskepp när jorden skulle gå under. Jag skulle vilja säga så här...vi var kanske bortåt 400 journalister, möjligen lika många tillresta som var intresserade av att titta på spektaklet. Några tiotusen har jag inte sett till.
Media har byggt den här storyn från början till slut. Dessa dagar har vi sprungit runt i vår egen skit och intervjuat öldrickande partypojkar som virat in sig i aluminiumfolie. Visst, några som tror på apokalypsen har varit på plats. De kommer att bli jävligt besvikna i morgon bitti när världen vaknar precis som vanligt. De boende i Bugarach kommer däremot att vakna med glädje i sina hjärtan, dra bort gardinerna från sina fönster och njuta av att galenskapen som de varit förberedda på under de senaste åren äntligen försvunnit ur deras liv. Borgmästaren Jean-Pierre Delord kommer att ha en del att förklara för sina 170 medborgare. Det lär ha varit han som en gång varit en stor anledning till hela den här sjuka lilla storyn. Men, han är fransman. Han skakar säkert av sig det här, bygger sin vindkraftpark och skrattar hela vägen till banken.
Jag kommer aldrig tillbaks till Bugarach, jag lovar...men å andra sidan sa jag det redan i september när jag var här sist :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar