lördag 17 april 2010

Delores Holmes...


Det var en solig dag längs med Kingsley i Asbury Park, New Jersey. Jag och Anders Mårtensson hade precis påbörjat vårt arbete med boken "Local Heroes". Anders har full koll på vilket datum det var. Helt säkert också vilken tid. Själv skulle jag gissa att det var någon gång 2004...
Boken handlar om artister och musiker som var med om att skapa en musikscen som sedan bland andra Bruce Springsteen, Southside Johnny och Little Steven har gjort berömt världen över.
Det hade skrivits massor med böcker om Liverpool, Seattle, Memphis, Detroit, Manchester, New Orleans, med flera...men aldrig någon om Asbury Park. Vi, två Springsteengalningar från smalltown-Hässleholm bestämde oss för att göra den. Jag som fotograf och fantastiske Anders Mårtensson som skribent. Många resor och minnen senare släpptes först en svensk upplaga på Accent Förlag och ett par år senare en amerikansk version.



Utanför gamla Student Prince (legendarisk rockklubb i Asbury Park) träffade vi två fantastiska kvinnor, Delores Holmes och Barbara Dinkins Gunter. De var båda medlemmar i Bruce Springsteen Band i början av 70-talet. Jag kommer aldrig glömma glädjen och innerligheten de två kvinnorna emellan. Det var ett tag sedan de senast träffades och det var på sätt och vis Anders Mårtenssons bokade intervjumöte med dem som såg till att de fick återförenas.
Jag minns det som en svår fotosession eftersom de pratade och skrattade konstant. Jag och min gamla Hasselbladare fick helt enkelt anpassa oss och hänga på.
Jag fick alldeles nyss reda på att Delores Holmes har gått ur tiden (kvinnan till vänster på bilderna). Jag tänker på hennes familj och hoppas att hon och Barbara Dinkins Gunter fick möjligheten att träffas fler gånger, efter vårt gemensamma möte, för att skratta och minnas tillsammans.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar