lördag 20 februari 2010

Ett liv i exil...

Sista dagen i McLeodganj, övre Dharamsala.

Jag såg en bild i natt när jag sov.

En man på ett tak med utsikt över bergen.

Jag tror att han hängde tvätt.

När jag under fredagsförmiddagen ger mig ut för en sista tur runt i byn för att komplettera med miljöbilder så får jag syn på en man på ett tak. Jag frågar om jag kan få komma upp och ta lite bilder.

Han pratar inte engelska, jag pratar inte tibetanska.

Han håller på att hänga upp de tibetanska böneflaggor som finns i tusental runt om i bergen och på hustaken.

Gula, röda, blåa, gröna och vita i långa rader, kors och tvärs.

Jag får min bild. Nästan som den jag såg i natt. Fast snäppet bättre.


Mannen heter Jampa och har levt nästan hela sitt liv i Mcleodganj, berättar hans dotter på flytande engelska. Ett liv långt ifrån sitt hemland på andra sidan bergen.

Tryggheten, friheten och en av världens vackraste utsikter är en tröst, om än en klen sådan under ett liv i exil.



Migmar, 90, exiltibetan
Sidake, 88, exiltibetan

1 kommentar:

  1. Du tar så vackra bilder och berättar så målande och medmänskligt om din resa. Tack för att jag får resa med. De här porträtten är out standing.

    SvaraRadera