onsdag 7 december 2011

Whiteclay, Nebraska...


Whiteclay ligger i delstaten Nebraska, två hundra meter ifrån Pine Ridge-reservatet. I Whiteclay bor det 14 personer.
Här hittar man fyra spritbutiker som dagligen säljer 11 000 burkar öl. Inom reservatet råder totalt spritförbud vilket innebär att invånarna dagligen tar sig till Nebraska för att dricka och smuggla in öl och sprit. Alkoholismen är en av de bidragande orsakerna till att medellivslängden bland Lakota Sioux-indianerna är 47 år.
Jag frågade min vän Tim Black Bear vad han tyckte var värst med att bo i Pine Ridge. Han svarade: "Whiteclay, trots att det ligger i Nebraska".
Många av de vi har träffat tycker att alkohol borde tillåtas i Pine Ridge. Det finns pengar att tjäna. Pengar som kan användas för att ta hand om folket. Som det är nu går stålarna rakt ner i en maffia-liknande verksamhet i den lilla byn på andra sidan gränsen samtidigt som man i Pine Ridge själv får ta hand om eländet som följer i dess spår.
Jag mår illa...

Det är svårt att plåta i Whiteclay. Jag har fått kontakter som har lovat att hjälpa och jag hoppas kunna visa er senare i veckan hur det verkligen ser ut...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar