onsdag 12 maj 2010

Wonder Bar revisited...


Har ni inget för er nästa lördag den 22/5 så är ni välkomna hem till mitt vardagsrum.
Jo, jag har ett mobilt vardagsrum som jag försöker ta med mig när jag är ute och reser.
Runt 21:30, amerikansk tid så spelar jag på fantastiska Wonder Bar på Ocean Avenue i Asbury Park, New Jersey.
Nervöst?
Jodåsåatte...
Första gången själv med akustisk gitarr.


2002 stod jag tillsammans med mina bröder i Loserville på ett par olika scener i den lilla nergångna staden. Då på The Saint och legendariska Stone Pony.
Vi hade precis släppt vår första cd "Southbound" och gjorde en liten miniturné i Jersey & New York.


Sedan dess har det blivit många möten med Asbury Park. Mest som fotograf tillsammans med mannen som kan allt om varenda sten i New Jersey, Anders Mårtensson.
Det blev två böcker om staden och det känns helt rätt att få komma tillbaka till vännerna, som blivit många under årens lopp, och få spela lite med lilla gitarren. Helt fel kan det nog inte vara eftersom jag hört på omvägar att ett par gamla Loserville-fans hotar med att ta en resa från Toronto för att bevittna min dryga halvtimme på Wonder Bars scen.
I vilket fall som helst så gör man världens bästa Bloody Mary i baren. Bara det är ju en anledning så god som någon annan att ta sig hit.
Det var i den baren vi hängde, jag och Anders, när min telefon ringde för ett par år sedan. Carl-Johan Bauler, redaktionschef på Norra Skåne, hade gråten i halsen när han ringde från Nalen i Stockholm och berättade att jag hade kammat hem första priset i klassen "Nyhetsbild Sverige" i Årets Bild. Det blev en del Bloody Marys. Tror minsann till och med att Anders bjöd på en :)
Vad jag minns helt säkert är att jag somnade i Anders resväska den natten.
Så, kamrater, vi ses i Asbury Park nästa lördag!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar