söndag 11 december 2011

Manderson...

Garfield Steele

Ett par mil norr om historiska Wounded Knee ligger en liten by som heter Manderson. Här bor knappt 400 personer och det finns inte ens en korsning värd namnet. I den här lilla byn är gängkriminaliteten mer påtaglig än någon annanstans i reservatet. Man brukar kalla Manderson för Murderville eller Murdertown USA.
I dag har jag gjort mitt största journalistiska arbete någonsin, om jag får säga det själv.
Jag har träffat Garfield Steele och Vic Camp som båda varit en stor del av problemen i Manderson.
I dag bor de grannar med varann och är bästa vänner. För bara några år sedan hatade de varann.
Jag grät i dag när Garfield berättade om sin uppväxt, sina ungdomsår och sin väg tillbaka till livet.
Jag och svärfar sitter just nu och försöker förklara för varann om hur man ska kunna berätta om detta när man kommer hem. Jag är glad för kameran och för möjligheten...
I morgon lämnar vi South Dakota. Våra vänner vaknar i ett Amerika som inte är deras och inte heller längre vårt. Vi reser tillbaka till vår trygghet medan de får stanna kvar och försöka göra sitt bästa för att överleva på en liten bit land som kallas för Prisoners Of War # 334.
Vad annat kan vi göra än att försöka berätta...

 Vic Camp




2 kommentarer: