söndag 2 mars 2014

Dagen då Hans Majestät Konungen bad mig dra åt helvete...


Det var den tjugonde juli 2007. Scoutläger utanför Kristianstad.
Jag gjorde mitt första år som fotograferande bildchef för tidningen Skånska Dagbladet.
Det var en varm dag. Massor med hårt arbetande fotografer och skribenter på grund av att konungen skulle komma och hälsa på.
Som vanligt vid sådana tillfällen så är det för mycket folk och man får aldrig några bra bilder.
Jag följde med runt ett litet tag när Hans Majestät Konungen hoppade säck och lekte med några lyckligt utvalda grupper scouter.
Efter ett tag fick jag syn på några tält en bit bort där jag tyckte att det var alldeles för mycket folk. Överallt annars var det ju i princip tomt eftersom alla följde efter och ville se när Konungen kastade boll i solgasset.
Jag gick ner till det lilla området och frågade om det var så att Konungen skulle titta förbi. Ingen vågade svara men det var vid det här laget ganska solklart.
Jag hittade en liten håla i marken som var ganska perfekt att ligga i. Jag fick till och med lite skugga för stunden.
Det gick nog en si så där tio minuter, kanske en kvart innan det började märkas i marken att en väldig massa folk var på väg mot det lilla lägret och min lilla vilohörna.
Helt plötsligt stod han framför mig, ovanför mig och jag lät min kamera skjuta loss ganska ordentligt.
Hans Majestät Konungen var inte glad på mig. Han sa en hel del saker som jag inte tänker förtälja och avslutade med att säga: Du ligger i vägen för mig.
Jag tog bort min kamera från ansiktet och sa: Jag var faktiskt här först.
Då gick han.
Hans Majestät Konungen - Jörgen Johansson  0-1
Således en fin dag i Rinkaby...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar