tisdag 8 januari 2013

Mina Årets Bild-bilder...

Att visa upp mina inskickade bilder till Årets Bild-tävlingen har blivit lite av en tradition för mig. Huruvida detta är politiskt korrekt eller ej får någon annan svara på. Jag har inget att dölja :)
Här följer således de tjugo bilderna som jag valde att skicka. Det handlar om två reportage i utrikesklassen samt två bilder i nöjesklassen. Varken mer eller mindre, liksom...






Fin du monde 


Det var i byn Bugarach i sydöstra Frankrike som man skulle bege sig för att överleva jordens undergång den 21 december 2012. Vid ett par tillfällen under hösten var jag där för att försöka ta reda på hur en liten oskyldig by med 178 invånare hade kunnat hamna i centrum för dessa envisa rykten som sägs ha sin grund i en gammal Mayakalender.












Den blodiga jakten på diamanter

I nordvästra delen av den amerikanska delstaten Texas, fyra timmars bilfärd från Dallas, ligger staden Sweetwater. Interstate 20 ser till att de flesta aldrig hinner uppfatta att här ens finns en stad, om det inte hade varit för den gråa, trista industriskylinen som spyr ut moln av rök från de fabriker som utgör grogrunden för stadens invånare. En helg om året får däremot staden stå i centrum när äventyrare och turister från stora delar av Amerika och även andra länder kommer hit för att delta i USA:s största skallerormsjakt. En blodig helg där tusentals diamantskallerormar får sätta livet till. Att komma till den amerikanska södern för att jaga orm är något som står på många macho-amerikaners önskelista. Något man bör ha gjort innan man dör.











Lars Winnerbäck



The Hives


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar