onsdag 9 maj 2012

Retrospective #5 (Red Sox Nation)


Jag kom till Boston hösten 1996. I slutet av september. Dagen innan hade Boston Red Sox spelat sin sista match för säsongen. Det blev inget slutspel det året.
Jag visste inget om baseboll när jag traskade runt på Lansdowne Street och Yawkey Way där på andra sidan Brookline Avenue. Jag förstod inte heller vad sporten betydde inte bara för folket i Boston, utan för hela New England.
Jag imponerades från utsidan av den underbara arenan, Fenway Park, och förstod, utan att egentligen förstå någonting, att den andades historia, drömmar, blod, svett och tårar.
Basebollen är som allra störst i Amerikas östra delar. Lag som New York Yankees, Philadelphia Phillies, Chicago Cubs, Detroit Tigers och...Boston Red Sox har genom åren sett till att "Americas favourite pastime" är vad den är.
Här i Sverige vill vi gärna inbilla oss att NHL är störst, men inte en chans. Inte här.
Varje år spelas det 81 hemmamatcher på Fenway Park. Alla är 37 500 biljetter per match är slutsålda. Alltid...

Jag började gå på matcher i april 1997 och fastnade direkt. Det kostade mig några besök innan jag började förstå men när jag väl förstod så insåg jag att basebollen skulle få vara en viktig del av mitt liv tillsammans med musiken och fotografin.

I år fyller Fenway Park 100 år. Det finns väl anledning att tro och hoppas att ett besök kan vara på sin plats till hösten :)

Bilderna är tagna med en av mina bästa vänner...Holga. Alla under vårsäsongen 1997.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar