tisdag 24 april 2012

Retrospective #4 (om att göra en bok)

 Baksidan av Stone Pony 2004

2003 fick jag frågan av Anders Mårtensson, då nöjesredaktör på Kristianstadsbladet, om jag ville åka över till Asbury Park och göra några reportage tillsammans med honom. Detta blev början på ett projekt som inte avslutades förrän hösten 2008 när vår andra bok om den lilla kuststaden i New Jersey gavs ut i USA. Innan dess hade en version av boken redan blivit utgiven i Sverige. 
Vår bok handlar om musikscenen som bland annat gjort Bruce Springsteen världsberömd.
I slutet av 60-talet och början av 70-talet var detta en plats där musiker samlades. The Upstage Club längs med Cookman Avenue är ett känt begrepp och en anledning till att allt blev som det blev.
I skuggan av New York City (Asbury Park ligger en dryg timme söder om Manhattan) så var man på något vis tvungen att vara lite bättre än alla andra för att ha en chans att lyckas.
Det var här som Springsteen träffade sitt E Street Band. Little Steven, Garry W Tallent och Danny Federici var flitiga besökare på The Upstage. Southside Johnny var en annan lokal artist som tillbringade sina nätter här.

Vår resa mellan 2003-2005 fick oss att korsa den amerikanska kontinenten minst två gånger.
Jag plåtade det allra mesta med en gammal Hasselblad, men använde ofta min digitalkamera som ljusmätare och för att ta lite minnesanteckningar. Dessutom använde jag även en Holga eller två.
25000 bilder senare så blev detta alltså två böcker. Just nu ligger "Local Heroes-The Asbury Park Music Scene" på topp 50 listan bland sålda musikböcker på tower.com.
Kul tycker vi...

Anders brukar säga att Asbury Park är en plats där drömmar möts och blir till verklighet. Jag kan inte annat än att hålla med honom.
Jag gjorde min första resa dit 1995. Då var staden tom. Korruption och kriminalitet hade urholkat vårt älskade Asbury Park och lämnat staden och dess boardwalk tämligen öde.
När jag och Anders började åka dit tillsammans 2003 var det fortfarande inte att rekommendera att vandra runt längs Ocean Avenue, Kingsley eller Cookman efter att mörkret hade fallit.
I dag är det en helt annan stad. Pengar har börjat strömma in och man bygger lägenhetskomplex längs med strandpromenaden. Restauranger och butiker har fyllt de tidigare öde lokalerna som ligger längs med stranden. Musiken flödar och en promenad på natten är numera ett naturligt måste.

Jag kan inte med ord beskriva saker som hänt och påverkat mig i Asbury Park under årens lopp.
Jag har statt på scen på de flesta av klubbarna här. Jag har till och med fått dela scen med Bruce Springsteen på legendariska Paramount Theatre här.
Bara för ett par veckor sedan var jag tillbaka tillsammans med Lars Brundin när hans film om mig och The Dimestore junkies, "Från Finja till världen" visades här på Garden State Film Festival.
Vad säger man?

Under årens lopp har vi fått mycket beröm för vår bok, eller "lilla broschyr" som Anders brukar säga.
Den roligaste kritiken kom nog trots allt från herr Springsteen i januari i år.
Han tyckte att vi hade målat en fantastisk bild av hans stad. En bild som fick honom att vilja åka tillbaka till 70-talet. Han tyckte också att det som gjorde vår bok unik var att vi hade intervjuat alla dessa människor som aldrig fått stå i det riktigt heta rampljuset själv, men som var en otroligt stor och viktig anledning till att den här musikscenen och att han, Bruce själv, fick möjligheten att göra det han har gjort.
Jodå, han har vår bok hemma i sin bokhylla...till och med den svenska versionen.

Här kan ni se ett bildspel som jag gjorde till min utställning "Local Heroes - en resa i Springsteenland" 2009: http://www.snapshots.nu/Slideshows/Local%20Heroes%20Årets%20bild%202009/lharet.htm
Det är ganska långt men ger förhoppningsvis en bild av vad vi försökt göra.

Jag får ofta frågan om jag har några böcker att sälja? Tyvärr har jag bara två exemplar hemma i bokhyllan. En svensk och en amerikansk.
Är ni intresserade så kan ni handla här: http://www.bokus.com/bok/9780813542942/local-heroes/

Asbury Park är inget annat än en plats där drömmar möts och blir till verklighet...


 Wonder Bar 2003

 Anders Mårtensson saknar sin familj och skickar sms (Gammel Dansken i bakgrunden är min).

 Toby Scott backstage i Philadelphia 2004

 Allt man behöver för att göra en bok.

 Anders Mårtensson pluggar fakta i Philadelphia 2004

 En av världens coolaste restauranger. Ragin' Cajun i Belmar, NJ

 Här uppe låg Upstage Club i slutet av 60-talet, Asbury Park 

 Madam Marie, Asbury Park boardwalk 2003

 Kingsley, Asbury Park 2003

 Anders Mårtensson och Lance Larson

 Anders Mårtensson och Vini Lopez (E Street Bands första trummis)

 Big Danny Gallagher

 Big Danny Gallagher

 Tony Amato, Beach Haven, NJ 2004

 Hemma hos Tinker West. Denna bilen användes på tidigt 70-tal som turnébil när Tinker var manager åt Bruce Springsteen.

 Det sista som stod kvar av Palace Amusement 2004

Utsikt från ett av våra rum på Berkely Cartaret Oceanfront Hotel i Asbury Park

2 kommentarer:

  1. Det där gjorde ni bra ! Bra som bara den...!
    jag minns när jag såg en bild i sydsvenskan från när ni släppte boken och bara tänkte "WOW, vilka bilder"
    Och det tycker jag fortfarande!

    //Daniel

    SvaraRadera
  2. Tack kamrat Nilsson! Det värmer att läsa ditt inlägg.

    SvaraRadera