lördag 10 december 2011

Jessica Red Cloud...



Jag har spenderat stora delar av min vecka hemma hos Tim Black Bear och Jessica Red Cloud. Tim har ni som följt min resa kunnat läsa om tidigare i veckan. Hans flickvän Jessica är en fantastisk kvinna. När vi först kom hit var hon väldigt avvaktande och obekväm med vår närvaro. Allt eftersom veckan har gått har hon visat mig sin verklighet på ett sätt som jag inte trodde var möjligt.
Det finns ett område i Pine Ridge som kallas för Red Cloud community. Det är här som Jessica och hennes familj har bott sedan slutet på 1800-talet. Chief Red Cloud är en av familjens släktingar och kanske den mest betydelsefulla av hövdingarna tillsammans med Sitting Bull och Crazy Horse i de amerikanska hisorieböckerna.
Jessica har själv levt ett hårt liv med suddiga ungdomsår som hon fyllde med ett alkohol och narkotika.
I dag är hon mamma till två barn och har bestämt sig för att göra allt för dem. Tillsammans med Tim bor hon i en trailer i utkanten av Pine Ridge. De har bott här i lite drygt ett år och de väntar fortfarande på att få rinnande vatten i sitt hem. Som det är nu så går de flera gånger om dagen till släktingarna längre ner längs den skitiga grusvägen för att fylla på en gallon vatten i taget. 
Trailern har inte, som de flesta andra hem i området, en propantank som värmer hemmet. Istället får Tim börja sina dagar med att få tag på ved till den illa isolerade trailerns järnkamin som står mitt i ett av rummen. 
Mitt i detta elände hittar man en värme, kärlek och stolthet som är överväldigande.




Chief Red Cloud

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar